Průzkumné vrty slouží primárně k výzkumu složení a struktury horninového prostředí, k nalezení nerostných surovin, vyhledávání zdrojů podzemní vody, zjišťování znečištění horninového prostředí, ale také k řešení otázek spojených s výstavbou budov, silnic, železnic apod.
Staré
Průzkumné vrty můžeme rozdělit na hydrogeologické, inženýrsko-geologické, ložiskové a v současné době stále populárnější geotermální vrty, přičemž pro každý druh průzkumu je vhodná jiná techologie vrtání.
Hydrogeologické vrty bývají většinou středního průměru cca 250 mm, hloubek do 100 až 200 m.
U inženýrsko-geologických vrtů je důležité, aby bylo při vrtání vynášeno celé jádro, kvůli zjištění geotechnických vlastností zastižených zemin. Hloubka těchto vrtů se odvíjí od druhu a účelu staveb.
Ložiskové vrty jsou hluboké úzkoprofilové vrty, kde je brán zřetel zejména na celistvost vynášeného jádra, z důvodu zjištění přesných strukturně geologických a úložnmých poměrů.
Geotermální vrty slouží k využití energetického potenciálu země a jejich hloubka se odvíjí od způsobu využití a od geologických poměrl dané lokality, v našich poměrech od 80 do 200 m. Tyto vrty bývají středních průměrů okolo 150 mm.
Firma Vodní zdroje Ekomonitor spol. s r.o. provozuje čtyři typy vrtných souprav. Hloubíme všechny druhy inženýrskogeologických a hydrogeologických vrtů s hloubkovým dosahem do 200 m. Vrtné soupravy obsluhují zkušení vrtaři s dlouhodobou praxí. Všechny vrtné práce probíhají v souladu s bezpečnostními a báňskými předpisy.
Všechny vrtné soupravy ve společnosti Vodní zdroje Ekomonitor spol. s r. o.
Označení soupravy: |
GDM 300 |
Země původu: |
Rumunsko |
Hmotnost soupravy (t): |
4,5 |
Podvozek: |
gumové pásy |
Výkon motoru (kW): |
60 |
Šířka soupravy (m): |
1,6 |
Výška věže (m): |
4,5 |
Max. hloubka vrtání (m): |
100 |
Označení soupravy: |
HVS 245 |
Země původu: |
Česko Jano |
Hmotnost soupravy (t): |
5,5 |
Podvozek: |
gumové pásy |
Výkon motoru (kW): |
65 |
Šířka soupravy (m): |
1,8 |
Výška věže (m): |
5,5 |
Max. hloubka vrtání (m): |
100 |
Označení soupravy: |
Wirth B-1 |
Země původu: |
Německo |
Hmotnost soupravy (t): |
16 |
Podvozek: |
auto Mercedes 4x4 |
Výkon motoru (kW): |
141 |
Šířka soupravy (m): |
2,5 |
Výška věže (m): |
10 |
Max. hloubka vrtání (m): |
150 |
Označení soupravy: |
VOLVO |
Země původu: |
Česko Bohrtrade |
Hmotnost soupravy (t): |
15 |
Podvozek: |
auto Volvo 4x4 |
Výkon motoru (kW): |
189 |
Šířka soupravy (m): |
2,5 |
Výška věže (m): |
7,1 |
Max. hloubka vrtání (m): |
200 |
Nová vrtná souprava BTR-VOLVO
Jedná se vrtnou soupravu na kolovém podvozku VOLVO, která je určena pro vrtání průzkumných hydrogeologických vrtů. Souprava je vhodná i k provádění inženýrskogeologického průzkumu a k vrtání studní s výstrojí do 220 mm.
Hloubkový dosah soupravy je až 200 m.
|
|
|
hornina
příklady
|
max. hloubka
(m)
|
Spirál 320, 250, 150 mm
|
soudržné měkké horniny
|
0-15
|
Úvodní ocelová pažnice 324, 305, 273, 245 mm
|
soudržné měkké horniny
|
0-35
|
Úvodní ocelová pažnice 194 mm
|
soudržné měkké horniny
|
0-50
|
Jádrové vrtání 114, 133, 152, 178, 194, 219, 273, 305, 324 mm
|
soudržné horniny slínovec, měkký jílovec, břidlice, rula
|
0-60
|
Vrtání ponorným kladivem 6 nebo 8"
příklepovou korunkou 203, 254, 305 mm
|
pevný pískovec, slínovec,
žula, rula, fylit
|
0-200
|